آشنایی بیشتر با یونولیت

  • ۰
یونولیت ، ورق یونولیت ، ورق ، پلاستوفوم ، آکاسیف ، یونولیتی ، فروش یونولیت ،

آشنایی بیشتر با یونولیت

 

نام های یونولیت

Expanded polystyrene( پلی استایرن انبساطی به اختصار EPS)  نام محصولی است که  با نام های متفاوتی شناخته می شود از جمله این نام ها عبارت است از استایروفوم ، یونولیت ، پلاستوفوم ، آکاسیف و در برخی از موارد به اشتباه کائو چو نیز نامیده می شود( کائوچو نام ماده دیگری است که منشا طبیعی دارد).

فرآیند تولید

یونولیت ماده ای پلیمری است و رنگ آن سفید رنگ می باشد و ماده اولیه آن از مشتقات پتروشیمی بدست می آید. ماده اولیه تولید شده در پتروشیمی ( گرانول های ریز) بعد از پخت اولیه به گرانول درشت تر یونولیت تبدیل می شود و پس از آن توسط یک پروسه خاص توسط بخار آب دانه های گرانول یونولیت در کنار هم قرار می گیرند و بلوک یونولیت بدست می آید.  بر اساس نوع مصرف بلوک یونولیت توسط سیم داغ ( hot wire) برش خورده و ورق یونولیت تولید می گردد. معمولا ابعاد ورق های یونولیت ۱ متر در ۲ متر است . فرآیند تولید قالب های بسته بندی یونولیتی نیز تقریبا مشابه روش تولید بلوک یونولیت است.

رده بندی یونولیت

یونولیت ، پلاستوفوم ، پلی استایرن انبساطی

رده بندی ورق های یونولیتی براساس فشردگی  آن می باشد. که بر حسب دانسیته گزارش می گردد. دانسیته یونولیت عبارت است از  وزن یک بلوک یونولیت با ابعاد یک متر در دو متر در ۵۰ سانتی متر. که معمولا این عدد با حرف p گزارش می گردد ( P10 ، P20 و…). به عنوان مثال زمانی که بیان می شود یک ورق ۲ سانتی متری یونولیت با ابعاد یک متر در دو متر دارای دانسیته ۲۰ می باشد منظور این است که تعداد ۲۵ برگه یونولیت ۲ سانتی متر از همین جنس وزنی معادل ۲۰ کیلوگرم خواهد داشت.

ویژگی ها فیزیکی و شیمیایی یونولیت

ورق یونولیت ، یونولیت ، پلاستوفوم ، فوم

یونولیت در حالت عادی ماده ای است که در برابر حریق مشتعل می شود. ولی بر اساس نیاز یونولیت به صورت کندسوز نیز تولید می گردد. همچنین یونولیت معمولا به مواد شیمیایی نظیر تینر ، بنزین ، استن و… واکنش نشان می دهد ( در این مواد حل می شود)و به همین دلیل قابلیت چسباندن  و رنگ کردن با استفاده از چسب ها و رنگ های پایه نفتی  نظیر رنگ روغنی ، چسب های همه کاره ، چسب یک دو سه و… را ندارد. بهترین راه حل برای چسباندن یونولیت چسب چوب و یا چسب یونولیت می باشد. همچنین برای رنگ کردن این ماده باید از رنگ پلاستیک و یا آکرلیک پایه آب استفاده نمود.

بریدن یونولیت

برای بریدن یونولیت معمولا از  سیم داغ ( Hot wire) استفاده می نمایند ولی برای مصارف عادی تر می توان از کاتر دستی و یا اره مویی استفاده کرد. با توجه به ویژگی های فیزیکی و شیمیایی یونولیت این ماده را نمی توان در قطر های بالا ( نظیر ۱۰ یا ۱۵ سانتی متر) با لیزر برش دهی نمود.

عایق بودن یونولیت

یونولیت یک عایق برودتی و حرارتی مناسب است. البته این ماده در برابر حرارت  بالا و شعله غیر مقاوم است. و نباید در این موارد از یونولیت استفاده نمود. یونولیت می تواند در برخی از موارد نقش عایق رطوبتی را نیز داشته باشد ( باتوجه به ساختار سلول بسته آن آب از آن عبور نمی نماید). یونولیت به صورت سنتی یک عایق صوتی و آکوستیک نیز شناخته می شود البته باید در نظر داشت از یونولیت می توان به عنوان زیر سازی و به همراه سایر عایق ها صوتی استفاده کرد. همچنین یونولیت در ساخت بعضی از پنل های آکوستیک نظیر دیفیوزر های سه بعدی نیز می توان استفاده کرد.

 

کاربرد های یونولیت

یونولیت ، قالب یونولیت ، بسته بندی با یونولیت ، پلاستوفوم

یونولیت به علت عایق برودتی بودن در یحچالسازی کاربرد دارد. همچنین از یونولیت در ساخت یخدان های کوچک استفاده می نمایند.

انواع نسوز یونولیت در ساختمان سازی کاربرد دارد ( بلوک سقفی و تریدی پنل یونولیتی).

یونولیت به علت سبک بودن در ساخت هواپیما مدل کاربرد دارد.

برش پذیری، سبک بودن و حمل آسان  یونولیت را به یک متریال بی رقیب در ساخت ماکت ، دکور ، مجسمه و فضا سازی تبدیل کرده است.

از یونولیت در ساخت برخی از پنل های آکوستیک و ایزولاسیون و عایق صوتی نیز بهره می برند.

ارزان بودن ، سبک بودن یونولیت آن را به یک روش مناسب برای بسته بندی محصولات تبدیل نموده است.

از دانه های یونولیت یکبار پخت شده در یونوبتن ( بتن سبک) و ساخت صندلی شنی ( هپی چیر) و عروسک سازی استفاده می کنند.

در هنگام خرید یونولیت به چه چیز هایی دقت کنیم؟

با توجه به گسترده وسیع بهره گیری از یونولیت ، مواردی که در زمان خرید یونولیت باید دقت نمود متفاوت می باشد. اگر یونولیت به منظور ساختمان سازی استفاده می شود حتما باید به وزن و کندسوز بودن آن دقت نمود. در صورتی که برای ماکتسازی استفاده می شود باید سطح ورق یک دست باشد و دانه ها ریز و متراکم باشند معمولا برای ماکتسازی با یونولیت دانسیته ۲۰ مناسب می باشد. برای یحچالسازی نیز دانسیته دارای اهمیت ویژه ای می باشد. در مورد بسته بندی محصولات با یونولیت بسته به نوع محصول دانسیته می تواند متفاوت باشد ولی نکته ای که باید دقت کرد عدم ریزش دانه ها یونولیت می باشد.

 

 

 

 


نظرشما